Op zoek naar de flow in Lean

Hetty is Lean intern teamcoach bij een zorginstelling. Ze geeft aan dat het met Lean bij hun maar niet van de grond komt. De medewerkers pakken het niet op. Ze vraagt zich af welke rol zij kan spelen. In de opstelling kijkt de organisatie langs Lean. De organisatie voelt zich zwak, kan niet blijven staan. De klanten kijken naar de grond. Lean (als methode) geeft aan dat het niet om Lean gaat. Er zit erg weinig energie in de opstelling. De medewerkers zijn op Lean gericht. Er is geen contact met de klant.

Wie is er voor wie?
De klant voelt zich sterk. De zorginstelling zwak.Wie is er hier voor wie, denk ik. Is de organisatie er voor de klant, of de klant voor de organisatie? Dit patroon lijkt zich te herhalen binnen deze zorginstelling: is Lean er voor de medewerkers? Of zijn de medewerkers er voor Lean? We lijken te maken hebben met een veel voorkomend patroon in de zorg: ‘ik voeg iets toe aan jou, omdat ik me beter voel dan jou’. Als ik de vraag ‘ wie is er hier voor wie’ hardop stel doet de klant een paar stappen naar achter: neemt afstand. De klant voelt zich sterker worden. De teamcoach heeft steeds maar het gevoel te moeten kiezen tussen de medewerkers en Lean.

Lean als filosofie of als methode?
Dan wordt het leidende principe (wie in de kern zijn wij) van deze zorginstelling in de opstelling gebracht. Dat geeft kracht aan de organisatie. De organisatie wordt geïntroduceerd aan het leidende principe en ik doe een aantal testen met de ordening. Als de organisatie op de eerste plaats staat, gevolgd door het leidende principe, voelen de medewerkers zich krachtig. De organisatie en de klant kunnen elkaar nu zien. Lean als methode blijft op de afstand en geeft nog steeds aan: het gaat niet om mij. Als het element ‘Lean als managementfilosofie’ in de opstelling wordt gebracht wordt Lean als methode krachtiger.

Met welke pet?
Na afloop vraagt Hetty zich af: voor wie of wat werk ik als Lean teamcoach eigenlijk? Voor Lean? Voor de organisatie? Voor het team? Voor de klant? Kan ik eigenlijk wel teamcoach zijn met het doel Lean implementatie te laten slagen? Als teamcoach ben ik gericht op het stimuleren van het lerend vermogen van het team. Valkuil van een Lean teamcoach, is dat je wellicht op de stoel van projectleider terecht komt. Het is dus steeds de vraag: voor wie of wat ben ik aan het werk. Welke plek neem ik in en past die bij mijn taak. Niet alleen voor deze teamcoach. En ook voor deze organisatie.

Heb je ook interesse om met een systemische blik naar vragen rond Lean implementatie te kijken? Kom naar onze Systeemkracht Onderzoeksdag ‘Op zoek naar de flow in Lean‘ op vrijdag 20 juni 2014 in Culemborg.

 

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu